Miksi vierailijat eivät jää sivuillesi?
Kun joku tulee sivuillesi, jääkö hän sinne? Kuinka suuri on sivustosi bounch rate? Kuinka nopeasti ja miltä sivulta ihmiset poistuvat?
Tämä on yksi olennaisimmista asioista sivustosi kannalta. Ensimmäinen askel on saada kävijöitä ja sitten saada heidät jäämään. Visuaalisuus vaikuttaa eniten siihen, jäävätkö ihmiset sivuille, jopa yli 90% poistuu sekavan näköiseltä sivustolta heti. Jokainen kävijä on potentiaalinen asiakas. Verkkosivut ovat myyjäsi verkossa 24/7.
Mikä on sivustosi tarkoitus? Haluatko yhteydenottoja, uutiskirjeen tilaajia, verkkokauppaan ostajia? Suunnittele sivusto sen mukaan. Rakenna ostopolku mahdollisimman selkeästi ja visuaalisest
Alla yleisimpiä syitä, miksi vierailija ei jää sivuillesi.
1. Vierailija on väärällä sivustolla.
Hakukoneoptimointi on yleensä se, joka johdattaa sivuille tai suorat linkit esimerkiksi somesta. Jos sivustolle tulee paljon vierailijoita liian yleisellä hakusanalla, joka voi viitata moneen asiaan (esim. kenno), he saattavat heti huomata olevansa väärässä paikassa ja tämä näkyy tilastoissa. Yritä käyttää mahdollisimman tarkkoja ja samalla yleisesti käytettyjä hakusanoja, sanapareja tai lauseita. Parasta olisi myös, että ne eivät olisi eniten kilpailijoiden käytössä, mutta tähän on haastavaa päästä. Suomenkielisillä sivuilla on kuitenkin suhteellisen helppo päästä korkealle hakutuloksissa. Moni nettisivualusta näyttää myös, millä hakusanalla sivulle on tultu (jos olet linkittänyt sen Google-tiliin). Kannattaa muistaa, että äänihaut ovat yleisiä ja hauissa käytetään nykyään paljon kysymyksiä.
2. Ensivaikutelma ei vakuuta eikä kiinnitä käyttäjän huomiota
Ensivaikutelma on kriittinen. Muodostamme yhtä nopeasti mielikuvan yrityksestä kuin ihmisestäkin. EEnsivaikutelma perustuu lähes täysin visuaalisuuteen, koska sen muodostaminen tapahtuu niin nopeasti, ettemme ehdi rekisteröidä tekstiä.
Tutkimukset osoittavat, että sivuston kävijät tarvitsevat vain 0,05 sekuntia muodostaakseen mielipiteensä verkkosivustostasi ja päättääkseen, jäävätkö vai siirtyvätkö kilpailijan sivustolle. Varmista siis, että sivustosi antaa vahvan ensivaikutelman kiinnostavilla kuvilla, houkuttelevalla suunnittelulla ja houkuttelevilla viesteillä. Sinun ei tarvitse syleillä koko maailmaa, sivuston täytyy toimia kohderyhmällesi.
3. Sivustosi ei ole mobiiliystävällinen.
Sivustollesi tullaan enemmän puhelimen kautta kuin muiden laitteiden. Mobiilikäyttäjät turhautuvat nopeasti ja poistuvat sivustolta, jos sivu ei skaalaudu oikein tai on hidas. Varmista, että sivustosi tarjoaa hyvän käyttökokemuksen mobiilikäyttäjille, mukaan lukien responsiivinen suunnittelu, helposti napsautettavat painikkeet, mobiiliystävällinen navigointi, pienemmät tiedostokoot ja yksinkertaistetut lomakkeet. Tarkista aina sivun mobiilinäkymä, kun julkaiset uutta. Useimmilla alustoilla pystyt katsomaan sen sivua ohjelmassa, mutta on hyvä tarkistaa omalla ja jos mahdollista, toisen merkkisellä puhelimella ja tabletilla.
4. Et kerro vierailijoille selkeästi, kuka olet, mitä myyt ja miksi juuri sinulta kannattaa ostaa.
Yllättävän monet verkkosivustot eivät näytä selkeästi yrityksen nimeä ja logoa tai anna kuvausta siitä, mitä yritys todella tekee. Tämä ymmärrettävästi ärsyttää ja turhauttaa kävijöitä ja saada heidät poistumaan sivustolta. Varmista, että sivustollasi näkyy selkeästi, kuka olet, kenelle tarjoat ja mitä. Jos haluat saada yhteydenottoja, älä piilota yhteystietoja. Älä piilota kilpailuvalttiasti!
Huomiota voi herättää myös tyhjällä tilalla ja silti kertoa, kuka olet ja mitä palveluja tarjoat.
5. Sivustosi on liian hidas.
Hitaus turhauttaa nopeasti. Tämä kannattaa ottaa huomioon kaikessa suunnittelussa, kun valitset, mille alustalle rakennat sivusi, millaisia elementtejä käytät (mm. kuvien ja videoiden koko) ja paljonko eri elementtejä sivuilla on.
Käytä verkkosivuston nopeuden tarkistusta sivustosi nopeuden suorituskyvyn mittaamiseen ja parannussuositusten saamiseen. Varmista, että sivustosi sivut latautuvat nopeasti (mieluiten enintään 2 sekunnissa) ja että sivusto toimii sujuvasti ilman kaatumisia, virheitä tai rikkinäisiä linkkejä. Linkit kannattaa tarkistaa säännöllisesti. Sisäiset ja ulkoiset linkit parantavat hakukoneoptimointia, minkä takia niitä kannattaa käyttää.
6. Verkkosivustosi sisältöä on vaikea nähdä/lukea, saavutettavuuskriteerit eivät täyty
Varmista, että joka paikassa kontrasti on riittävä, teksti on tarpeeksi suurta ja kuvien selostetekstit on tehty. Nämä ovat osa saavutettavuuskriteereitä, joita sivuston pitää täyttää. Suosittelen myös saavutettavuuspalkkia reunaan, jos alusta tarjoaa mahdollisuuden. Siitä lukija voi halutessaan suurentaa tekstiä ym. Lisätietoa ja muita kriteereitä löydät esimerkiksi täältä.
Käytä välilyöntejä, luettavaa fonttia, värikontrastia, otsikkoa ja alaotsikoita sekä muita suunnittelun parhaita käytäntöjä luodaksesi sisältöä, joka on houkuttelevaa kaikille kävijöille.
Verkkosivujen saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että verkkosivut ja niiden sisällöt ovat helposti saavutettavissa: kuka tahansa voi käyttää verkossa olevia palveluita ja ymmärtää, mitä ne sisältävät. Saavutettavuuden perimmäinen tarkoitus on tarjota yhdenvertaiset mahdollisuudet kaikille digitaalisessa maailmassa.tarjoaa erinomaisen käyttökokemuksen.
Tässä esimerkissä vahva kontrasti vie katseen heti kuviin ja tekstit erottuvat selkeästi. Tyhjä tila lisää huomion siirtymistä haluttuihin seikkoihin.
7. Sivustosi näyttää vanhentuneelta ja sitä ei ole päivitetty
Blue Fountain Median tutkimuksen mukaan 81% Internetin käyttäjistä ei arvosta yritystä, jos verkkosivustoa ei päivitetä. Jos päivittäminen on haastavaa tekniikan vuoksi, kannattaa sivusto siirtää pohjalle, jossa tätä kynnystä ei ole.
Yhdistämme alitajuisesti tietyt värit, fontit ja tyylit tiettyyn aikaan. Jos sivusto näyttää jääneen menneelle aikakaudelle, tulee mieleen, meneekö yritys muissakaan asioissa eteenpäin, onko se dynaaminen tai onko toiminta aktiivista. Tämä voi myös ajaa heti kilpailijan sivuille.
8. Navikointi ja etsityt tiedot eivät löydy selvästi
Tutkimusten mukaan ihmiset etsivät tutuista paikoista tuttuja elementtejä, menu, yhteystiedot, logo ja muut elementit oletetaan löytyvän helposti. Muukin tapa kertoa selkeästi sivuston sisällöstä helpottaa heti tietämään, onko sivustolle sitä, mitä on etsimässä.
Tarkista verkkosivustosi navikointi varmistaaksesi, että se on loogisesti järjestetty ja helppo ymmärtää ja käyttää ja että kävijöiden on helppo selata sivustoa, löytää etsimänsä ja saavuttaa tavoitteensa. Jos yhteystiedot eivät ole selvästi, miten voi ottaa yhteyttä? Yhteystietojen puuttuminen herättää myös ärsytystä koko yritystä kohtaan ja saatat menettää todella potentiaalisen asiakkaan.
Kulttuuri-ja operuskeskus kayttää tilaa näyttääkseen kävijälle tärkeitä asioita. Tapahtumat on selkeästi listattu.
Menu on pitkä ja sen sijoittaminen ylös olisi ollut visuaalisesti haastavaa. Olemme kuitenkin tottuneet hampurilaismenun ikoniin ja sieltä avautuu selkeästi navikaatio ja myös yhteydenotto.
9. Sivuston kävijät saavat "ei turvallinen" -varoituksen.
Mitä teet itse kun tämä varoitus tulee? Iso-Britanniassa tehdyssä tutkimuksessa 64 % käyttäjistä sanoi poistuvansa sivustolta välittömästi, jos he näkisivät "ei turvallinen" -varoituksen. Kannattaa päivittää verkkosivustosi HTTPS:ään välttääksesi asiakkaiden pelottelun ja varmistaaksesi, että kaikki käyttäjien sivustollesi syöttämät tiedot pysyvät turvassa. Tämä tulee yleensä automaattisesti sivuston alustasta, mutta jos sinulla ei sitä ole, kysy asiaa hosting-yritykseltäsi.
10. Lupausta ei lunasteta.
Jos mainostat kauppaa tai teet tarjouksen, varmista, että pidät lupauksesi, kun käyttäjä napsauttaa linkkiä. Tarkista, että linkit toimivat.
Onko vaikea tietää, onko sivusto vanhentunut ja kaipaako päivitystä? Katso VisuBoost palvelu, saat koko visuaalisuuden ajan tasalla.
Jos sivustosi on vaikea päivittää ja se kaipaisi visuaalista päivitystä, pyydä tarjous sivuston sisällön siirtämisestä uuteen, helppokäyttöiseen ohjelmaan. Saat kahdessa viikossa toimivat sivut! Ota yhteyttä: info@visuaalisuus.fi