
Värit ovat
ensimmäinen asia, jonka näemme.
Tiesitkö, että värit voivat yksin vaikuttaa ostopäätöksiin jopa 90%?
Ensivaikutelma muodostuu alle sekunnissa lähes täysin visuaalisuudesta. Värit ovat ensimmäinen asia, jonka aivomme rekisteröivät. Ne myös jäävät alitajuntaan ja muistiin.
Värien käyttö huomion ja kiinnostuksen herättäjänä on tärkeää. Jotta saat kohderyhmäsi kiinnostumaan lisää ja tutustumaan sisältöösi , sinun pitää ensin herättää kiinnostus.
Värit ovat visuaalisuuden tärkein elementti
Vaikuta ostopäätöksiin jopa 85%
Luo oikea ensivaikutelma
Herätä huomio
Vaikuta alitajuntaiseen toimintaan
Synnytä reaktioita, tunteita, luo tunnelmia
Vaikuta imagoon
Vaikuta syntyvään mielikuvaan
Vaikuta trendikkyyteen
Luo toivottuja mielleyhtymiä
Vaikuta asenteisiin
Hinnoittele mielikuvan mukaan
Jää mieleen, brändiuskollisuus
Tilaa ilmaiset ohjeet juuri sinun yrityksesi visuaalisuuden tai värien pävittämisestä.
Värien valinnassa ja värien päivittämisessä
huomioitavat asiat voivat yllättää
Copyright VisuOpisto 2025
Monet värien valintaa vaikuttavat asiat ovat päämme sisällä.
-
Värien yhdistäminen kuulostaa vaikeammalta kuin on. Värejä voi yhdistää perinteisin tavoin ja netissä voi kokeilla niitä. Voit ottaa myös kuvan pohjaksi. Kokeile myös random -vaihtoehtoja,! Tutki alan menestyneimpien brändien värien käyttöä ja vertaa muihin.
Laita värit elämään. Ne ovat yksi parhaista kilpailuvalteista, koska rekisteröimme aina ensimmäisenä värit ja ne jäävät mieleen.. Älä jätä tätä valttia käyttämättä!
-
Värit vanhenevat siinä missä fontit ja muukin visuaalinen ilme. Itse olet varmasti huomannut 90-luvulle jämähtäneet yrityskuvat ja tiennyt aikakauden, jolta visuaalinen ilme on.
Värejä voi päivittää helposti sävyä vaihtamalla. Trendejä kannattaa seurata ja ottaa trendivärejä esimerkiksi kampanjoihin huomioväreiksi. Niillä voi myös täydentää brändivärejä nettisivuilla ja somessa tai kampanjoissa. -
Mitä tunteita ja tunnelmia haluat herättää?
Väripsykologialla on pitkät perinteet ja se kertoo, miten keskimäärin ja yleisimmin ihmiset reagoivat eri väreihin. Luonnollisesti on poikkeuksia ja kohderyhmäsi saattaa olla sellainen. -
Mielestäni mitään värejä ei voi valita ilman väriympyrää.
Väriympyrällä voit tehdä ns. “turvallisia väriyhdistelmiä” paljon ja eri väriohjelmat lähtevät aina tavalla tai toisella väriympyrän teoriasta. Väriteoria itsessään on erittäin vanha, alkujaan Newtonin ajoilta. -
Tämä on yllättävän tärkeää. Haluat erottua, mutta on varmasti syynsä, jos kaikilla on jonkun värin eri sävyjä.
Kuitenkin perinteisilläkin aloilla on rohkeita poikkeuksia. Tai sinä voit olla sellainen. Muista, että erottautuminen on tärkeää.
-
Mitä asioita kohderyhmäsi ihannoi? Vauhtia ja vaarallisia tilanteita vai vakautta? Ovatko he avoimia uusille tuulille vai hyvin perinteisiä?
Muista, että värit eivät ole ikuisia ja voit aina kokeilla ja muuttaa sekä lisätä niitä esim. aloittamalla kahdella. -
Intuitiota ei pidä unohtaa. Liiketoimintaan, tuotteisiin ym. liittyvät asiat ovat vähintäänkin yhtä tärkeitä.
Yllättävyyttä voi saada aikaan monella tavoin. -
Ennakkoluulot ja asenteet saattavat olla esteenä värien valinnalle. Esimerkiksi vaalenpunainen ja pinkki ajateltiin ennen kuuluvan vain lapsille ja naisille.
Nyt DNA ja monet nykyajan yrityksen käyttävät sitä dynaamisuuden symbolina, mutta myös erottuakseen muista.Jos joku väri tuntuu liian rohkealta, kokeile eri sävyjä. Väri muuttuu paljon. Älä yhdistä liian montaa väriä ja taas yksi väri yhdellä sävyllä ei tuo elävyyttä.
Värien yhdistämisen ja värien käytön tärkeimpiä asioita on kontrasti.
Mahdollisimman suuren kontastin saavuttamiseksi väriympyrän vastavärejä käytetään paljon. Väriympyrä antaa paljon myös muita, helposti valittavia yhdistelmiä, myös eri sävyissä. Väriympyrää ja väriteoriaa käytetään paljon tv:ssä, suurten yritysten mainoksissa, tiedottamisessa, kaikessa ympärillämme. Kontrasti mahdollistaa sen, että erotamme asiat taustasta. Kontrasti on myös saavutettavuuskriteeri, minkä vuoksi huomiota, emme huomaisi montaa asiaa sen taustasta.
-
Väriympyrän suoraan vastakkaiset värit ovat toistensa vastavärit. Nämä muodostavat parhaimman kontrastin väriyhdistelmän.
-
Yllä oleva kuva kertoo, mitkä ovat “turvallisemmat” tavat yhdistää värejä. Usein mainitaan vastakkaiset ja vierekkäiset värit. Näissä kuvissa on käytetty juuri näitä tekniikoita.
-
Ei suinkaan! Kuitenkin jos värimaailma on tuntemattomampi, näistä on turvallista aloittaa. Moni kuuluisa värialan suunnittelija sanoo, että parhaat värit tulevat muualta kuin väriympyrän ns. turvallisimmista yhdistelmistä.