Porin bränditarina on kuuluisa eikä suotta.

Rakastu Poriin -kampanja on uskomaton esimerkki monelle paikkakunnalle, saavutuksena muuttovoittoisuus

Porisuhdeneuvoja

Moni teistä on törmännyt varmaankin esim. Porisuhdeneuvojaan YouTubessa. Mukaan saatiin myös erilaisia hahmoja luomaan sisältöä, kuten Porisuhdeneuvojana toiminut kuuluisa sarjakuvataiteilija Pieruperse tähän luodun hahmonsa Joose Newmanin avulla.

Kuvassa Pieruperseen hahmo Joose Newmanin avulla.

KUVA: https://lnkd.in/e_VkvHYb

Lianalla oli hiljattain webinaari Porin kaupungin ja Veroviraston viestinnästä ”pilke silmäkulmassa”. Katsoin tallenteen ja suosittelen lämpimästi (kommentissa linkki).

Porin tarina teki vaikutuksen. Kaupunkien ja kuntien markkinoinnissa ei ole tavattu nähdä huumoria ja senkin takia varmasti Porin esimerkki on huikea ja keräsi uskomatton määrän huomiota. Tämä kaikki tehtiin 20 000 eurolla.

Pori muutti brändiään ja otti myös asukkaat mukaan suunnitteluun. Pääteemana ja yhtenä arvona oli rakkaus. Rakastu Poriin.

Kohderyhmäksi valittiin nuoret aikuiset esim. entiset porilaiset ja opiskelijat. Positiivisuudella ja rakkausteemalla tehtiin markkinointia, joka todella osui ja upposi.

Otetaan askel taaksepäin. Pori on tunnettu teollisuudesta ja tapahtumista, mutta muuten aika harmaana. Kampanjoinnilla ja uudella viestinnällä saatiin mm. väriä monella tapaa, positiivisuutta, teeman näkymistä katukuvassa ja valtavasti huomiota (mm. miljoonia näyttökertoja orgaanisesti).

Erilaisuuden ja ideoiden, asukkaiden osallistamisen, täysin uuden ajattelun sekä ison budjetin puute ovat varmasti valtion ja kunnallisen hyvin erilaisen viestinnän ja markkinoinnin jarruja. Yksi jarru, byrokratia, voitettiin myös, kun Pori yhdisti viestinnän ja markkinoinnin sekä tapahtumien järjestämisen.

Toimenpiteitä suunnitellaan ja viedään nyt yritys-ja elinkeinoelämään. Kaksikielisen (suomi-englanti) opetuksen vahvistaminen palvelee tätäkin varmasti. Kaikkea suunnitellaan ja toteutetaan siis todella laajalla perspektiivillä.

Tämä kaikki tuotti upeita tuloksia.

Yksi varmasti suurimmista on alueen saaminen muuttovoittoiseksi!

Suomessa on valtavasti tämän tyyppisiä paikkoja ja itse Kouvolaan muuttaneena olen pohtinut paljon, miten muuttovoittoisuus voitaisiin saavuttaa. Kouvolalla on uskomattoman kauniista jokimaisemista ja järvialueista huolimatta betonibunkkerialueen maine. Alueen historia ei ole takaraivossani (hyvässä/pahassa), itseäni tämä huono maine todella ihmetyttää. Viime vuonna tehtiin todella hieno video uskomattomista maisemista ja hienosta alueestaamme täällä.

Olen törmännyt muussakin, miten kotimaassa muualla tehdyistä vastaavista toimista voitaisiin oppia paljon (esim. alueelliset sote-ratkaisut). Ehkä AI on joskus apurina kokoamassa taustatietoa ja analysoimassa automaattisesti mitä muualla on saatu aikaan ko asiassa erilaisin toimin Näistä monista vaihdetaan yllättävän vähän tietoa.

Todella suuri hatunnosto Porille ja Lianalle - hienosti kerrottu tarina - hyvä webinaari!


hashtag#Pori hashtag#porimarkkinointi hashtag#parhaatratkaisuttietoon hashtag#Kouvolabrändi hashtag#Liana hashtag#webinaari hashtag#huumoribrändi hashtag#Poribrändi

MUITA LÄHTEITÄ: www.pori.fi

Next
Next

Verkkosivun suunnittelun trendit 2025