Vuoden 2025 väri on valittu (Pantone) - katso myös muut vuoden värit 2025
Visuaalisen ilmeen ehdottomasti tärkein asia on värit. Me kaikki reagoimme ensimmäisenä ja eniten väreihin. Siksi niitä käytetäänkin markkinoinnissa niin paljon tunteiden herättämiseen, assosiaatioden ja tunnelmien luomiseen.
Myös yrityksen väreissä kannattaa ottaa trendit huomioon, vaikkei koko värejä luonnollisesti joka vuosi muuteta, mutta esimerkiksi kampanjan highlight väriksi se voi sopia. Ihmiset tottuvat näkemään vuoden väriä mm. sisustuksessa ja vaatetuksessa sekä yhdistämään värin trendikkääksi.
Vuoden odotetuin väriuutinen on aina Pantonen vuoden värin valinta. Vaikka muutkin alan yritykset julkaisevat omansa, tätä pidetään aina tärkeimpänä ja suurimpana uutisena. Se myös tulee näkymään aina niin sisustuksessa, vaatealalla kuin kaikessa muussakin trendivärien käytössä.
Pantone Color of the Year -ohjelma osallistaa muotoiluyhteisön ja väriharrastajat keskusteluun väreistä korostaen värin ja kulttuurin välistä suhdetta. Pantone valitsee joka vuosi värin, joka vangitsee maailmanlaajuisen ajankuvan – Vuoden väri ilmaisee maailmanlaajuista tunnelmaa ja asennetta, joka heijastaa kollektiivista halua yhden, selkeän sävyn muodossa.
Vuoden väri (Pantone) ensimmäistä kertaa ruskea
Vuodelle 2025 Pantone Color Institute valitsi PANTONE 17-1230 Mocha Moussen, lämmittävän, ruskean sävyn, joka on täynnä rikkautta. Sillä kuvataan suklaan ja kahvin herkullisia ominaisuuksia vastaten mukavuudenhaluumme. Yleensä väri on valittu nimenomaan ilmentämään maailman tapahtumia, ehkä tulevaa toivoa tmv. Nyt on painotettu ylellisyyttä, makuja ja juuri tätä ruskean hienostunutta sävyä. Täytyy muistaa tosin, että värin eri kylläisyyden eli voimakkuuden asteilla ja yhdistämällä sitä sopiviin väreihin tuo vaihtelua.
HARKITTUA HEMMOTTELUA
HARMONINEN MUKAVUUS
TYYTYVÄISYYDEN TUNNE
”Underpinned by our desire for every day pleasures, PANTONE 17-1230 Mocha Mousse expresses a level of thoughtful indulgence. Sophisticated and lush, yet at the same time an unpretentious classic, PANTONE 17-1230 Mocha Mousse extends our perceptions of the browns from being humble and grounded to embrace aspirational and luxe”.
Laurie Pressman
Vice President of the Pantone Color Institute
Kuva: Pantone
Mitä tahansa olemme mieltä vuoden väristä, yksi asia on varma - tätä väriä tullaan näkemään paljon.
VUODEN VÄRI 2025 - MUIDEN VALINTOJA
Pantone on aina se, mitä eniten odotetaan ja seurataan, mutta myös alan muut yritykset julistavat vuoden värejä. Ruskea on hyvin vallitsevä, mutta vähän muutakin löytyy joukosta.
2025 VUODEN VÄRIEN VÄRISKAALA
Luonnon läheiset värit onvat nyt pinnalla.
BENJAMIN MOORE VUODEN VÄRI 2025
Benjamin Moore in hyvin paljon seurattu erityisesti sisustuksessa. Vuoden väri 2025 on lilaan vivahtava ruskean sävy “Cinnamon Slate 2113-40”.
Lue lisää https://www.benjaminmoore.com/en-us/paint-colors/color-of-the-year-2025
GLIDDEN VUODEN VÄRI
Glidden vuoden väri “Purple Basil (PPG1046-7)”, yritys kuvaa väriä itseilmaisun ja -löytämisen väriksi. Sisustuksessa sen kuvataan tuovan elämää jokaiseen tilaan ja huoneeseen.
Lue lisää: https://www.glidden.com/2025-color-trends
SHERWIN-WILLIAMS VUODEN VÄRIT 2025
Sherwin-Williams ei valinnut yhtä eikä kahta väriä vaan skaalan, jossa on 9 väriä, “ColorCapsule”.
Miten hyödyntää näitä yrityksen visuaalisessa ilmeessä? Pian näitä värejä alkaa näkyä niin vaatteissa, muussa muodissa, sisustuksessa, kaikkialla. Kun nämä värit yhdistetään nykyaikaisuuteen ja moderniin visuaalisuuteen se luo tunnemielikuvia siitä, että kun nämä nähdään yrityksen visuaalisuudessa, yritys mielletään nykkyaikaiseksi. Ja erityisesti eteepäin meneväksi.
Katsoin, milaisia kuva Adobe antaa Väritrendit -otsikon alta.
ADOBE VÄRIT TRENDIT -KUVA
Trendivärien käyttö näkyy selvästi ohjaten vuoden 2025 värivalintoja. Ruskean mukana tulee pehmeys, usein luonnollisuus ja jopa mystisyys. Limeä käytetään usein ruskean kontrasti/huomiovärinä.
Pyysin Adobe Expressiä luomaan mainoksen deli Ravintolalle, jossa on käytetty trendivärejä.
Mielestäni tekoälyn tekemiä kokonaisuuksia ei pitäisi koskaan käyttää sellaisenaan, mutta ne ovat mainia ideoijen tuoja ja oman visuaalisen ajattelun haastaja. Mutta tästä näkyy selvästi, että trendikkyyteen yhdistetään ruoskeaa, vihreeä, beigeä ja muita väritrendeissä olevia värejä. Vuoden värien julistuksista on hyvin vähän aikaa, mutta suuntaus on ollut tällaiseen.
Luonnon läheiset värit sellaisenaan eivät luo useinkaan riittävää kontrastia ja näkyvyyteen tarvittavaa huonion herättäjää. Niihin on kuitenkin helppo lisätä esimerkiksi kuten yllä, keltaista, sävytarpeen mukaan kirkkaanakin.
Trendivärien käyttö ja huomioiminen ei tarkoita sitä, että yrityksen pitäisi vaihtaa värinsä joka vuosi. Mutta kannattaa miettiä, onko keinoa lisätä näitä omaan viestintään lisävärinä, somisteena tai vaikka uuden kampanjan viestinnässä.