Visuaalisuus työnhaun valttina


Ajattele, jos itse olisit rekrytoijan asemassa vastaanottamassa yhteen paikkaan esim. yli 200 hakemusta. Miten pystyisit erottautumaan ja jäämään mieleen?

Visuaalisuudella on työnhaussa todella suuri merkitys. Havaitsemme kaikessa ensin visuaalisuuden ja pelkällä visuaalisuudella voit herättää herätät huomion ja kiinnostuksen!

Ajattele, miten paljon mielenkiintoisempaa ja selkeämpää on lukea hakemusta, jossa on tyylikkäästi käytetty värejä ja visuaalisuutta on hyödynnetty myös luettavuuden parantamiseen.

Yhdenmukaisuus ja selkeys


Hakemus ja cv noudattavat samaa visuaalisuutta. Fonttien valinnalla, koolla ja väreillä on selkeytetty asioiden tärkeysjärjestys, suuremmat ja pienemmät otsikot.

Muista, että kaiken tarkoitus on selkeyttää ja jäädä mieleen. Lukijalla on kiire, se tiedetään. Hän yrittää hyvin äkkiä poimia seikkoja, jotka puoltavat henkilön jatkoon menoa tai toisinpäin. Jos pelkästään visuaalisen, mutta tyylikkään hakemuksen näkeminen on jo askel eteenpäin.

Ole uniikki, poimi ideoita, keksi, millä jopa yllätät?

Visuaalisuuteen voi keksiä myös jotakin enemmän uteliaisuutta herättävää. Visuaalisuus voi seurata teemaa, joka työnhaussa on tai esimerkiksi alaa,tai itse työtä, johon haetaan, Tai omien vahvuuksien esiin tuominen. Mitä enemmän saat herätettyä kiiinnostusta ja uteliaisuutta, sitä todennäköisemmin sinun hakemukseni ainakin luetaan huolella.

Laita itsestäsi positiivinen kuva, jossa katsot kameraan. Tässäkään ei kannata ampua yli, mutta tyylikäs ulkoasu, joka poikkeaa muista, jää myös mieleen.

Visuaalisuus sekä hakemuksessa että liitteenä olevassa cv:ssä antaa sinulle heti kilpailuvaltin muihin verrattuna. Vaikka muillakin olisi käytetty visuaalisuutta, sinun on uniikki.

Miten myyt itsesi?

OLE UNIIKKI

Mieti tyyliä, joka sopii muuhun tyyliisi, mitä värejä käytät, miten ne tässä toimivat ja miten saat riittävän kontrastin aina, että lukeminen on helppoa.

Mitkä ovat ne asiat, joita lukija varmasti etsii? Koulutus, työkokemus ja onko esim. eri ohjelmien osaaminen tässä tärkeää? Miten esität ne niin, että ne osuu heti silmiin? Voiko esimerkissä ohjelmien osaaminen esittää visuaalisesti eri tavoin niin että selkeys kuitenkin säilyy?

Miten erotut muista? Jos koulutus on todennäköisesti monilla sama, ehkä samantyyppinen työkokemus, mitä löydät itsestäsi, joka erittaa muista? Laita otsikkoon esimerkiksi “Projektipäällikö,, jolla on rautaiset hermot ja ongelmanratkaisukyvyt”

Visuaalisuuden pitää huokua positiivisuutta ja kokonaisuus innostuneisuutta. Musta tausta on monessa tyylikäs, mutta ehkä tässä ei yleensä toimi.

Esitä erityisesti osaamistasi, ominaisuuksiasi eli muista erottavat tekijät niin, etteivät ne jää huomaamatta.


Esimerkkejä Canvan templaattikirjastosta. Lähde: canva.com

Previous
Previous

Vuoden 2025 väri on valittu (Pantone) - katso myös muut vuoden värit 2025

Next
Next

Visuaalisuus kilpailutekijänä: 10+1 syytä panostaa visuaalisuuteen