Pikaopas lehti-ilmoituksen suunnitteluun - 10 asiaa
Varaa tarpeeksi suuri tila ja hyvä paikka, jotta ilmoituksesi on mahdollisimman näkyvä. Yritä myös selvittää mitä tulee ympärille, minkä kanssa kilpailet huomiosta? Katso tarkkaan päivämäärät, koska ilmoitus pitää lähettää sekä ohjeet, missä muodossa ja miten.
Minkä viestin haluat saada perille? Suunnittele vain yksi viesti yhteen mainokseen, ihmiset eivät omaksu enemäpää. Jokaisen elementien pitää olla osa viestiä.
Kuka/ketkä ovat kohderyhmäsi? Asetu heidän saappaisiin ja mieti, miten saat juuri heidän huomion, miten mainoksesi viesti palvelee juuri heitä. Viestilläsi ja mainoksellasi täytyy olla selkeä kohderyhmä, kenelle haluat myydä.
Älä laita liikaa tekstiä, se jää lukematta ja helposti koko mainos sivuutetaan. Laita näkyvästi otsikko ja varmista, että kokonaisuudesta välittyy viestisi. Voisiko otsikossasi ja/tai kuvassasi olla jotain yllättävää?
Pyri yksinkertaisuuteen, karsi kaikki, joiden tarpeellisuudesta olet epävarma tai jotka eivät paranna visuaalisuutta ja auta viesin välittämisessä.
Jos käytät kuvaa/kuvia, varmista, että ne liittyvät aiheeseen ja vangitsevat katseen. Mieti luovia tapoja käyttää kuvia, miten saat kokonaisuudella haluamasi huomion?
Valokuvien resoluutio pitää olla vähintään 300 dpi ja mielellään ammattilaisen editoima. Muista, että valokuviakin on eri tyylisiä ja mustavalkoisia. Muista, että mainoksesi pitää erottua. Älä sekoita eri tyylejä, kuten piirros- ja valokuvia, ellet ole varma kokonaisuuden toimivuudesta
Suuri otsikko ja kuvat sekä värit herättävät huomion ja niillä täytyy saada herätettyä mielenkiintoa
Jätä vapaata tilaa. Kokonaisuus täytyy olla selkeä, ilmava. Testaa mielellään kohderyhmän henkilöillä ennen julkaisua.
Varmista, että yhteystiedot ovat selkeästi esillä, niitä etsitään yleensä alaosasta
