Visuaalisuuden merkitys on valtava poliitikon ja/tai vaaliehdokkaan viestinnässä
Vaalit lähestyvät puolueiden ja mietin, miten minuun vaikutetaan ja miten itse suunnittelisin viestintää ja markkinointia.
Uudet ehdokkaat lähtevät innolla mukaan ja varmasti tiedostavat kentällä tapahtuvan konkreettisen vaalityön vaativan panoksen.
Se mikä ehkä unohtuu, on millä tavalla näkyvyys joka paikassa on ammattimaista ja millä tavalla viesti saadaan perille.
Itse haluan, että tiedän ehdokkaastani tarkkaan, mitä asioita hän ajaa ja että into ja haluu puskea läpi niitä asioita näkyy.
Henkilöbrändi syntyy paljolti tyylistä, omasta persoonasta, tyylistä viestiä sanallisesti ja visuaalisesti.
Minuun vaikuttaa ammattilaiselta näyttävä viestintää, joka erottuu muista ja jossa näkyy myös heittäytymistä. Ammattimaisuus luo luottamusta ja ehdokkaaseen pitää pystyä luottamaan.
Somen kaikki muistavat ottaa mukaan viestintään. Kanavien valinta pitäisi olla oman kohderyhmän mukaan, mutta montaa ei kannata hoitaa huonosti. Mielummin käyttää harvempaa kanavaa, mutta siellä toimii kanavan mukaisesti ja aktiivisesti. Eläkeläisiä on turha tavoitella TikTokista.
Enemmän tietoa verkkosivuilta
Kun haluan kokonaisvaltaisen kuvan ehdokkaasta, etsin nettisivuja. Jos niitä ei ole, ihmettelen. Haluan löytää päivitetyt sivut, joissa on taustaa sekä tuoreita, ajankohtaisia kannanottoja. Ehkä blogitekstejä? Jotakin joka kertoo, että näitä sivuja päivitetään ja käytetään kanavana.
Ammattimaisuudella uskottavuutta ja luottamusta
Ammattilaisen ottamat kuvat ovat ehdoton väline tiedottamisessa ja markkinoinnissa. Se ei tarkota settiä erilaisia hymykuvia vaan hyvin erilaisia kuvia eri ympäristöissä ja tilanteissa, jotka ovat ehdokkaalle luontaisia. Kuvissa voi näkyä visuaalisesti asiat, joita hän ajaa, ehkä ripaus huumoria tai vaikka rennompaa oloa. Ammattimainen visuaalisuus kertoo, että ehdokas on tosissaan ja kun antaa ammattimaisen kuvan, se luo luottamusta siitä, että myös ehdokas on ammattimainen ja tietää asiansa.
Kun tie on täynnä tienvarsimainoksia, joissa on ehdokkaan kasvot ja numero sekä nimi, jään miettimään, kenet tällainen saa äänestämään? Jos en tunne ehdokkaita, jokainen tällainen mainos menee hukkaan ajaessani nopeasti ohi. Haluaisin nähdä kahdella tai kolmella sanalla, mikä on ehdokkaan motto tai tärkein asia, minkä takia hän on lähtenyt ehdokkaaksi. En äänestä ketään ulkonäön takia. Jos mainoksessa olisi ne pari sanaa ehdokkaan nimen kanssa visuaalisesti hyvin toteutettuna, se jäisi mieleen.
Missä informaatio?
Olin syksyllä kauppakeskuksessa, jossa oli poliitikko pitämässä puhetta. Hänellä oli apujoukkoja mukana ja pienelle lavalle oli ammattimaisesti laitettu baarituoleja ja he näyttivät hyvin tyylikkäältä ja asiantuntevilta. Ainoa mikä puuttui, oli tieto kuka oli puhumassa ja mistä. Missään ei ollut ainoakaan julistetta tmv. Kävelin ohi.
Visuaalisuuden merkitystä ei voi väheksyä politiikassa ja vaalityössä. Visuaalisuudella vaikutetaan ja vakuutetaan. Visuaalisuus on se, joka jää meillä mieleen alitajuntaamme. Tämä on asia, mihin jokaisen poliitikon ja ehdokkaan pitäisi panostaa. Ilman ammattimaisen näköistä kampanjaa viesti ei usein mene perille ja näyttää siltä, että on lähdetty kokeilemaan.
Meillä kaikilla on käytössämme apuna tekoäly, josta aina saa vähintään ideoita. Tällä hetkellä web-maailmassa puhutaan trendeistä, jotka muuttavat koko kokemuksen sivuilla käymisestä. Tekniikka mahdollistaa paljon. Jos vaaliehdokas on rohkea ja haluaa erottua, voi myös kiinnittää huomiota luomalla trendien mukaista visuaalisuutta, niin väreissä kuin kokonaisuuksissa.
Jos futuristiset ja hi-tec ratkaisuvat eivät tunnu luontevilta, tekniikka mahdollistaa mitä uskomattomimpia ratkaisuja. Nämä eivät tänä päivänä ole vain erittäin suuren budjetin omaaville, mutta kuten kaikki sivut, vaatii ammattilaisen yhdistämään eri elementtejä ja luomaan juuri sitä, joka puhuttelee kohdeyleisöä ja sopii omaan henkilöbrändiin sekä viestiin.
Menestystä kaikille ehdokkaille & toivon että jokainen erottuisi ja saisi viestinsä läpi!
#vaalit #politiikka #viestintä #visuaalisuus #vaikuttaminen #kampanjointi #vaalikampanja #visuaalinenviestintä #vaalimainos #vaaliviestintä #poliittinenviestintä #visuopisto