VISUAALINEN SUUNNITTELU: Värien valinta JA PÄIVITTÄMINEN
Väreillä on valtava merkitys markkinoinnissasi ja yrityksesi visuaalisuudessa. Värit ovat visuaalisen suunnittelun osa, jonka ihminen huomioi ensimmäisenä. Niinpä esimerkiksi verkkosivuistasi huomataan ensi visuaalisuus ja sen sisällä värit. Värien vaikutuksen mittaaminen voi kuitenkin olla melko hankalaa, koska kyseessä on subjektiivinen kokemus.
Värien valinta ei saa perustua omiin mieltymyksiisi. Ajattele aina kohderyhmän tai ostopersoonan silmin.
Kun suunnittelet visuaalisuutta ja käytät värejä oikein, sivustosi tuntuu luonnollisemmalta ja kootummalta. Nyt kun sinulla on perusteet alhaalla, kannustan sinua jatkamaan kävelyä polulla väriteorian ymmärtämiseen. Mutta ennen kaikkea, muista katsoa toimivia esimerkkejä oikein käytetyistä väreistä ja harjoitella. Hyvää suunnittelua vaaditaan ja täytyy muistaa, että joskus loppusilaukseen tarvitaan testausta ja uskallusta tehdä muutoksia tulosten mukaan.
Visuaalisessa suunnittelussa erityisesti värien valintaan ja päivittämiseen liittyy paljon eri asioita, jotka pitää ottaa huomioon ja joita ei ehkä tule ajatelleeksi.
-
Vanha väriteoria on edelleen validi ja väriympyrää kannattaa käyttää aina värien valinnassa. Se kertoo suurimman kontrastin sekä myös mitkä värit sopivat yhteen. Se opettaa hyvin konkreettisesti ja havainnollisesti päävärit, lisävärit ym. On paljon ohjelmia, joissa voi testata juuri väriympyrän avulla voi löytää parhaiten yhteensopivat värit ja värien sisältä sävyt.
-
Mitä värien pitäisi ilmetää, vauhtia/tasaisuutta, eloisuutta/rauhallisuutta, iloisuutta/vakavuuttta, erottautumista, eteenpäin vahvasti menemiestä / muiden alan yritysten kanssa sut saa tyyli
-
Keitä halutaan lähstyvän ja lähestyttävän, väreillä saadaan huomio ja herätettyä sopiva tunnelma ja tunteen. mitä tunteitä haluattaa herättää?
-
Ota aina selvää kilpailijoiden väreistä. Alalla voi olla plajon keltaista käy, punainen voi erottua ja tuoda dynaamisuutta.
-
Mihin kohderyhmän katse haleutuu, minne uppoaa, mistä hämmästyy? Miten erotut väreillä
-
Verkkosivujen väritrendit vaihtuvat nopeasti. Samoin kuin yrityksen väreissä, trendiväreistä on helppo omaksua vaikka toimintakehoitteisiin vuoden 2024 myrkynvihreää muotiväriä. Väreillä on valtava vaikutus siihen ensivaikutelmaan, jonka luomme verkkosivuilla.
Tässä kuvassa on kerätty paljon merkityksellisiä asioita, jotka liittyvät visuaalisen suunnitelun värien valintaan, mutta myös päivittämiseen. Myös värit vanhenevat ja trendivärejä tulee lisää koko ajan. Alla on selitetty tarkemmin.
Värien merkitykset
Kaksi tärkeintä asiaa, joilla värit vaikuttavat markkinointistrategioihisi, ovat sävy ja tunteet. Eri värit tuottavat yleisimmin ihmisillä samantapaisia assosiaatioita ja tunteita, jota kutsutaan väripsykologiaksi. Onkin mahdollista arvata tunne, jonka väri herättää. Siitä huolimatta reaktio väreihin riippuu myös henkilön mieltymyksistä ja kokemuksista väreistä. Alitajuntamme on yllättävän vahva, vaikkemme sitä huomaa.
Väripsykologia ei pitäisi kuitenkaan olla koskaan ainoa värien valintakriteeri.ämä kuitekin korostaa sitä, että sinun on tunnettava ja ymmärrettävä asiakkaasi, tuotteesi ja brändisi, jotta voit käyttää oikeita värejä ja lähettää myös oikean viestin.
Sinun on myös tehtävä tarpeeksi tutkimusta ja opittava myös lisää värityypeistä, jotka resonoivat asiakkaidesi kanssa. Kaikki nämä ovat tärkeitä asioita, jotka sinun tulee tehdä ensimmäistä väriä valittaessa. On tärkeää varmistaa, että värit kertovat yrityksestäsi ja palveluista/tuotteista sekä viestiä, jonka toivot välittäväsi.
Värit ovat työkaluja, joiden avulla voit luoda markkinointistrategioita, jotka ottavat huomioon kohderyhmän ja ovat ainutlaatuisia. Väritrendejä voi käyttää esimerkiksi huomioväreinä, mutta niiden kanssa on muistettava, että ne saattavat kiinnittää kaikkien / kenen tahansa huomion. Kun käytät värejä viisaasti, lisäät mahdollisuuksia saada yleisösi huomio uudella tavalla. Voit olla tunnistettava
Esimerkiksi vastakohtien välillä valitut sanat auttavat hahmottamaan värien valintaa. Mitkä sanat kuvastavat viestiä, jonka haluat välittää?
Dynaaminen / Rauhallinen
Eteenpäin menevä / Paikallaan pysyvä
Nopea / Hidas
Kylmä / Kuuma
Viileä / Lämmin
Vahva / Hento
Innovatiivinen, mielikuvituksellinen / Ei-luova, faktoihin perustuva
Iloinen / Vakava
Kirkas / Tumma
Ota nämä huomioon
Käytä värejä erottautumaan massasta, mutta älä valitse kohderyhmää ärsyttäviä värejä.
Ota kansainvälisillä markkinoilla huomioon eri maiden eri merkityksen väreille.
Luo sävyillä merkityksiä.
Ole rohkea. Luo uniikkia tyyliä. Erotu massasta.
Muista aina riittävä kontrasti.
Älä päästä värejä vanhenemaan.
ke it stand out
VISUAALISESSA SUUNNITTELUSSA MYÖS Kilpailijoiden käyttämät värit ovat tärkeitä
Myös kilpailijoiden käyttävät värit ovat tärkeitä.
Joskus lähes kaikki käyttävät samaa väriä, esimerkiksi vakuutus-tai pankkialalla sinistä, joka kuvastaa turvallisuutta. Jos päätätkin lanseerata alalla toisen värin, saatat olla heti huomattavasti erilainen ja kerätä huomiota..
Koska viestiminen on aina ihmiseltä ihmiselle, vaikka kilpailija olisi yritys, vastassasi on aina ihminen. Myäs värien valinnassa tärkeää on tuntea kohderyhmä, mutta myös kilpailijat. Mitä värejä (ja muotoja) he ovat käyttäneet? Miten he ovat menestyneet?
VisuOpiston Elävä Värioppi - värit elämään
Elävä Värioppi lähtee siitä, että yrityksen värit eivät ole sama kuin pelkkä staattinen väripaletti, vaikka sekin on pohjalla. Värien pitää heijastaa elämää, kaikkea ympärillämme ja täytyy olla hyvä syy, miksi katseemme kiinnittyy johonkin yrityksen väriin.
Tämän päivän hektisessä markkinointiympäristössä tavat markkinoidan ja käyttää värejä muuttuvat. Myös tredit tuovat oman lisänsä. Se, miten värejä käytetään esimerkiksi sisustuksessa heijastuu myös yriityksen värien käyttöön.
Tunnistettavuudesta ei tarvitse tinkiä, vaikka värejä käytettäisiinkin elävästi ja markkinoiden elävyyden mukaan. Väritrendeissä otetan huomioon maailman tapahtumat, mitä tunteita ihmisillä on pinnalla ja miltä tulevaisuus näyttää.
VÄRIEN VALINTA ON VISUAALISEN SUUNNITTELUN YDINASIA - NE NÄHDÄÄN, KOETAAN JA NE JÄÄVÄT MIELEEN, KUN SANAT UNOHTUVAT
Yrityksen värien valinnassa tarvitaan väripsykologiaa ja -teoriaa tarvitaan, mutta tämä uusi ajattelu katsoo katsoo värejä markkinoinnissa elämän ja ihmisten kannalta. Se on laajempi, ja ottaa huomioon elämää ja siksi toimii. Staattinen väripaletti ei sovi jokaiseen tilanteeseen, jokaiseen aikaan, jokaiseen viestiin. Yhtenäisyys on tärkeää, mutta nämä voi yhdistää.
Kun ymmärrämme värit osana koko elämää, ymmärrämme, miksi värit vaikuttavat jopa 90% valintaan. Tätä mahdollisuutta ei kannata jättää käyttämättä.
Elävä VäriOppi on Opi aivan uusi tapa ajatella värejä. Väri on katsojan silmissä.
Värien vaikutus on suuri - muista myös päivittää niitä
Värien vaikutusta on tutkittu paljon. Tutkimuksissa jopa 87 % kertoo värin pääasialliseksi syyksi valita tuote. Värien on toettu muodostavan myös jopa 90% tuotteen ensivaikutelmasta.
Yritys tulee tunnistaa eri kanavissa ja paikoissa. Värit ja muodot muodostavat esimerkiksi logon, mutta myös sse muuttuu pienin askelin tai sitten tehdä suuri muutos. Koko brändi voidaan uudistaa ja esim toiminnan muuttuessa kannattaakin.
Värejä tarvitaan viestin huomaamiseen, sen ymmärtämiseen, kohderyhmän huomion herättämiseen, bisneksen kuvaamiseen, tilanteen tunnelman luomiseen. Siksi menetelmässäni on tarvittava teoria, mutta otetaan mukaan kohderyhmä, joka voi vaihdella, tilanne ja viesti. Otetaan elämä mukaan!
On paljon perusväriteoriaa, jota soveltaa. On käytäntö, että valitaan yritykselle väripaletti ja sitä noudatetaan kaikessa sekä myös pitkään. Tämän päivän hektisessä ja muuttuvassa maailmassa tämä on jäänyt kämpelöksi ja vanhanaikaiseksi sekä hitaaksi. Tällä tavoin valittuna värejä myös unohtuu helposti päivittää, sillä pienetkin muutokset kertovat yrityksen menevän eteenpän. Vanhanaikaiset värit tunnistetaan. Värien nykyaikainen tarkistaminen ja tarvittaessa uudistaminen jopa katsojan silmään lähes huomaamattomilla muutoksilla voi kertoa, että yritys menee eteenpäin nykyaikainen.
PANTONE VUODEN VÄRI 2025
Pantonen jokavuotinen vuoden väri näkyy aina yritysten markkinoinissa asti. Se julkaistaan aina joulukussa. Tänä vuonna se on ensimmäistä kertaa ruskea.
LUE LISÄÄ
Värien SÄVYJEN valinta VISUAALISESSA SUUNNITELUSSA voi olla MYÖS haastavaa
Ei ole vain keltainen väri, vaan keltainen, josta on lukematon määrä sävyjä. Onko sävyillä väliä? On. Kuten tästäkin Pantonen väriviuhkasta näkyy, keltainen voi olla todella monenlainen.
Asiakkaani tuli luokseni palaveriin. Hän käveli pihallani ja näki squasheja (keltainen kesäkurpitsa) kasvamassa. Hän totesi, että tuo on juuri se keltainen, jonka hän haluaa sivuilleen.
Menin värikartan kanssa pihalle ja tutkin tarkkaan, mikä keltainen oli hänen valintansa.
Jos näet jossain värin tai väriyhdistelmän, jonka haluat, ota siitä kuva. Eri ohjelmat auttavat etsimään väriyhdistelmiä ja useaan voit ladata oman valokuvan ja saat siinä näkyvät värit yhdistelmänä ja koodina.