Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus projekti
LUE MYÖS VERKKOSIVUJEN RAKENTAMINEN - CASE STORY
Verkkosivut ovat rahallisesti suuri investointi verkkosivujen teettämisen hinta voi paisua suureksi. Vielä suurempi investointi ja samalla riski on siinä, vievätkö verkkosivut kohti tavoitteita ja tuoko verkkosivut myyntiä sekä tuovatko verkkosivut toivottua imagoa, mielikuvaa, ammattimaisuutta, joka luo luottamusta ja vetoaa toivottuun kohderyhmään.
Verkkosivujen toteuttaminen vaatii molemmilta osapuolilta paljon. Sitä ei pitäisi koskaan ulkoistaa niin, että itse ei ole mukana sisällön luomisessa ja visuaalisuuden viemisessä oikeaan suuntaan. Tärkeää on kuitenkin muistaa, että oma maku ei ole se, joka on ratkaiseva, vaan minkä ajatellaan tekevän kohderyhmään vaikutuksen.
Toimittajan valinta
Hyvä graafikko tekee tyylikkäät sivut, mutta ne eivät välttämättä tuo yhtään lisää bisnestä ja pahimmillaan karkottaa. Haasteena on aina erityisesti se, että vaikka toimittajayrityksessä joku toinen ymmärtäisi, mitä verkkosivuissa pitää ottaa huomioon, sivujen konkreettinen suunnittelija pitää olla se, jolla on myös bisneksen ymmärrystä. Jos bisneksen luonnetta, kohderyhmää, verkkosivujen tarkoitusta, ostopolkua ja muita olennaisia asioita ei ole otettu huomioon, verkkosivut tuskin palvelevat juuri kyseistä yritystä. ”Geneerisiä” sivuja on helppo tehdä. Tarkoitus on aina, että verkkosivut ovat juuri kyseisen yrittäjän myyjä verkossa 24/7, jotka edustavat juuri sitä yritystä ja ovat suunnattu kohderyhmälle. Lopputulos pitää näkyä myynnissä ja oikean yrityskuvan muodostumisessa.
Toimittajan briiffi ja sopimus projektista
Briiffi toimittajalle täytyy pitää sisällään juuri näitä yrityksen ydinasioita niin, että sivujen tekijä ymmärtää mitä myydään, kenelle ja mikä on kilpailuvaltti. Mikä on sivujen tarkoitus? Mitä korostetaan? Millä sanoilla yrittäjänä kuvailisit yritystä? Briiffiin pitää molempien valmistautua. Verkkosivujen suunnittelu ja toteutus sopimus kannattaa tehdä kirjallisena.
Kohderyhmän ymmärtäminen ja mikä ongelma halutaan ratkaista?
Sivujen pitää miellyttää ja vakuuttaa vain kohderyhmää. Verkkosivujen pitää luoda heille luottamus myynnin pohjaksi.
Ostopolku rakennetaan erityisesti visuaalisin keinoin. Samoin mm. erotetaan tärkeä ei tärkeästä, puhutaan oikeilla kuvilla, sekä ohjataan katse sinne, minne halutaan. Verkkosivujen suunnittelijan pitää yrittää mennä kohderyhmän saapaisiin ja jossain määrin ymmärtää kohderyhmää.
Tärkeää on myös ymmärtää, mikä on se kohderyhmän ongelma, jonka tuote tai palvelu ratkaisee. Se ratkaisee paljon tapaa, jolla kohderyhmään halutaan vaikuttaa.
Myös usean tuotteen tai palvelun valikoimassa täytyy myös tietää ja ymmärtää, mikä on kärkituota, jolla halutaan eniten tulosta.
Mitä halutaan viestittää visuaalisuudella?
Haluaako yritys profiloitua dynaamiseksi, luovaksi, mennä luotettavuus edellä ja viestittää vakautta? Visuaalisuuden pitää kertoa sama viesti kun teksti.
Millainen yrityskuva ja tunnelma halutaan luoda? Millä sanoilla yrittäjä kuvaisi yritystä?
Ensivaikutelma on kriittinen ja se pitää myös erottua kilpailijoista. Toimittajan täytyy tietää myös pahimmat kilpailijat ja heidän sivustonsa.
Miten saadaan potentiaalinen asiakas jäämään sivuille?
Millainen tunnelma sivulle halutaan? Visuaalisuus tuo esiin tunteita ja sillä luodaan tunnelmaa.
Millainen yrityskuva halutaan luoda ja saada jäämään mieleen?
Toivottua tyyliä voi konkretisoida siten, että asiakas etsii sivuja ja muuta visuaalisuutta, joiden tyyli muistuttaa sitä, mitä hän haluaa. Nämä kertovat hyvin selkeästi toivotusta tyylistä paljon ja nopeuttavat projektia. “Toivesivustoja” ei kannata matkia suoraan, erottautuminen on kuitenkin tärkeää.
Mitä yleisiä suuntauksia voi käytetään verkkosivujen toteutuksessa?
Mitä muotoja halutaan: kulmikasta, terävää vai pehmeyttä?
Mitä halutaan viestiä väreillä? Halutaanko oimakkaita värejä? Väreillä erottaudutaan ja kiinnitetään huomio. *
Visuaalisuus herättää tunteita ja sen pitää herättää kohderyhmässä juuri oikeita tunteita. Väreillä on tällöin suuri merkitys tunteiden ja tunnelman luomisessa.*
Viimeisimpiä web-trendejä voi katsoa ja poimia ideoita. On tärkeää, että sivut näyttävät nykyaikaisilta.
Kilpailijoiden sivut ovat tärkeät myös. Miten erottaudutaan? Mikä ehkä on hyvä olla alalla samaa? Voidaanko tehdä jotain yllättävää?
*) Värien valinnassa väripsykologialla on paikkansa ja merkityksensä, mutta se on yksi tekijä ja myös muut asiat pitää ottaa huomioon. Värien yhdistämisessä voi käyttää turvallisia yhdistelmiä, mutta tänä päivänä suositaan omaperäisyyttä myös siinä. Ja se vielä, miten värien yhdistelmä toteutetaan sivuilla. Yllättävän usein näkee sitä, että teksteissä ei ole riittävää kontrastia ja niitä on vaikea tai mahdoton lukea. Saavutettavuuden kriteerit ovat pakollisia täyttää ja niistä pitää olla tietoinen. 2-3 värin yhdistelmä on yleensä sopiva. Tarkoitus ei ole valita niin asiakkaan kuin toimittajankaan lempivärejä, vaan ainoastaan niitä, joiden arvellaan toimivan kohderyhmään. Värit eivät myöskään koskaan ole ikuisia ja niitäkin voidaan muuttaa myöhemmin. Joskus pitää vain kokeilla, reaktioita ei usein voi ennustaa. Rohkeus olla erilainen ja erottautua on tärkeää.
Projektin rajaaminen ja aikataulutus
Esimerkkejä tärkeistä projektin rajaamisen kohteista:
SEO (hakukoneoptimointi) - tämä alkaa olla LMO (kielioptimointi) AI-hakukoneiden myötä
Jos asiakas ei itse osaa tehdä hakukone/kielioptimointia, tulee mahdollisesti kalliimmaksi valita erikseen sille tekijä. Jokaisessa alustassa hakukoneoptimoinnin pääasiat ovat periaatteessa samat, mutta vaikka osaisi laittaa oikeat tiedot, optimoinnin tekemisen haastavuus riippuu myös alustasta. Lisäksi oikeiden tietojen tietäminen edellyttää ymmärrystä hakukoneoptimoinnista. Tarvittavan osaamiseen laajuus riippuu osittain myös siitä, mikä on hakukoneoptimoinnin tavoite. Jos esimerkiksi kuvia ei ole nimetty oikein, menetetään jo paljon hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksista. Tekoälyä voi käyttää myös tekemään kielioptimoitua tekstiä.
Mistä tulee sisältö; kaikki tekstit ja kuvat?
Visuaaliset elementit, logo? Pitääkö niitä editoida? Huomioi kuvaoikeudet. Hyvät ja ammattimaiset kuvat tekevät ihmeitä sivuille! Kannattaa teettää itsestä / työntekijöistä ja tuotteista setti kuvia, joita voit käyttää monessa paikassa. Muista, että vaikka nettiin riittää pieni resoluutio, painoon tarvitset laadukkaamman kuvan. Käänny ammattilaisen puoleen, jos tämä ei ole vahvuutesi. Tässä kannattaa ainakin ideoida AI:n kanssa ellei sinulla ole vahvaa arkistoa esimerkiksi omista kuvista.
Koska sivut pitää olla valmiina? Välietapit?
On tärkeää sopia projektin aikataulu ja erityisesti välietapit. Jos sovitaan, että katsotaan vasta lopputulosta, se saattaa olla täysin eri kuin mitä asiakas odotti.
Välietappien tarkoitus on myös se, että projektia tehdään yhdessä ja ollaan koko ajan varmoja, että tehdään sitä, mistä asiakas maksaa ja mitä hän odottaa. Moni asia voidaan ymmärtää väärin.
Asiakkaan koulutus ja kysymykset lanseerauksen jälkeen
Onko tarkoitus, että asiakas päivittää itse sivunsa? Liian usein tämä jää sopimatta ja asiakas jää yksin ihmettelemään, opettelee ehkä vähän (jos ohjelma on helppo), mutta päivittäminen on aina kynnys ilman helppoja ohjeita ja koulutusta.
Takuuaika?
Tämä saattaa olla myyjän erottautumistekijä. Tarjouksessa sillä voi olla suurikin rooli. On suuri helpotus, jos opettaminen ja vastuun siirtäminen tapahtuu pikku hiljaa asiakkaalle ja hän voi kysyä neuvoa vielä julkaisun jälkeen, jotta sisäistää sivujen alustan logiikan.
Maksuehdot
Itse laskutan puolet ennen ja puolet jälkeen. Tämä on reilua molempia kohtaan. Pitkissä projekteissa voi aina sopia välietapeissa maksuosuudesta tai laatia oman suunnitelman. Asiakkaasta riippuen tämä voi olla myös kilpailuvaltti.
Koska projekti on hvyäksytty? Mitä jos asiakas ei ole tyytyväinen?
Kannattaa myös sopia, koska sivut on hyväksytty ja mitä tehdään jos asiakas ei ole tyytyväinen.
Alustan valinta
Tänä päivänä hyvä toimittaja valitsee yhdessä asiakkaan kanssa sellaisen alustan, jota asiakkaan on helppo päivittää myöhemmin sekä myös opastaa sen käyttöön. Asiakas pystyy helposti ja nopeasti tekemään päivityksiä.
Yrittäjälle pitää jäädä myös opetusmateriaalia / ohjeita, mutta ohjelma käyttö täytyy opettaa myös käytännössä.
Pysyykö alusta markkinoilla? Kehitetäänkö sitä? . Jatkuvasti tulee uusia, helppokäyttöisiä ja edullisia alustoja, joita yrittäjät pystyvät helposti käyttämään itse (esim. SquareSpace). On tärkeää ottaa huomioon esimerkiksi antaako toimittaja tukea esim. tietyn ajan sivujen luovutuksen jälkeen.
Kun päivittämisessä ei ole kynnystä johtuen vaikeasta tekniikasta, sivuja tulee myös päivitettyä. Tämä on tärkeää, jotta sivuista huomaa yrityksen aktiivisuuden (ks. blogiteksti: Miksi vierailijat eivät pysy sivuillasi). Päivittäminen vaikuttaa myös positiivisesti hakokoneoptimointiin.
Sivujen lanseerauksen jälkeen
Sivujen testaus, mahdollinen asiakkaan koulutus, yhdistäminen Googleen, hakukoneoptimoinnin mahdollinen toiminnan tarkastaminen 2-3 kk päästä?
Jos sopimuksessa on mainittu takuuaika, kannattaa asiakkaan luonnollisesti ottaa kaikki siitä irti ja myyjän muistuttaa, kun aika lähenee loppua. Lopussa on hyvä katsoa, onko hakukone-/kielioptimointi tuottanut vielä tulosta.
Kannattaa muistuttaa, että sivuja kannattaa päivittää myös näkyvyyden kannalta. Myös jos sivuilla on vanhoja päivämääriä eikä näy mitään uudehkoa, sekin antaa huonon kuvan.
Verkkosivut ovat yrityksen myyjä verkossa 24/7. Kun on tarve (vanhentunut ilme näkyy ja antaa huonon kuvan), sivut kannattaa uusia tai päivittää (ks. Web Audit - mistä tiedät, koska ja mitä uudistaa? Kun uusi sivuja rakennetaan tai vanhoja päivitetään, molempien osapuolten pitää olla samassa ymmärryksessä mitä ollaan tekemässä, mitä halutaan saavuttaa, missä ajassa ja myös mitä tehdään, jos asiakas ei ole tyytyväinen.
Luodaan vakuuttavat ja vaikuttavat sivut - yhdessä.
Verkkosivujen luominen, uusiminen tai päivittäminen ovat yhteisprojekteja, jossa yrittäjä tai yrityksen edustaja ja toimittaja tekevät yhteistyötä. Asiakas tuntee parhaiten bisneksensä ja asiakkaansa. Kun työn jälkeä tarkistetaan usein, ei käy niin, että väärää visuaalisuutta viedään eteenpäin liian pitkälle. Tällöin ei myöskään kulu myöskään ylimääräistä aikaa korjaamiseen, kun ei tarvitse ottaa montaa askelta taaksepäin. Kun kaikki ylimääräinen tekeminen minimoidaan, saadaan myös hinta kohdalleen ja yrittäjä maksaa vain oikean asian tekemisestä.
Teen nopeasti helpolle alustalle näyttävät sivut, jotka toimivat juuri sinun liiketoiminnassasi. Voin tehdä myös hakukoneoptimoinnin ja kaiken sivujen tekemiseen liittyvän. Opetan päivittämään sivut ja saat ohjeet sekä takuuajan, jolloin voimme muuttaa sivuja ja voit kysyä apua. Halutessasi voit saada samalla visuaalisuudella sometemplaatit ja muun materiaalin, jolloin ne ovat yhtenäisiä ja antavat ammattimaisen kuvan. Opetan myös, missä erityisesti mielestäni AI antaa todella hyvää tukea toimintaan ja sivujen pitämisessä moderneina ja hyvin optimoituina. Lisäksi sivujen julkaisemisen kampanja sekä muu somemarkkinointi ja luodun visuaalisuuden laajentaminen kaikkeen viestintään kannattaa tehdä ja autan esimerkiksi helposti tekemään valmiilla pohjilla kaiken Canvalla.
Ota yhteyttä, saat ilmaisen 20 konsultaation, vaikka alkuideat!
Tuoko visuaalisuus tarpeeksi myyntiä?
Onko sivustonne rakentaminen, siirtäminen tai päivittäminen ajankohtaista? Onko visuaalisuutenne päivittämisen tarpeessa?
20 minuutin ilmaisen konsultaatiossa Voimme kartoittaa tarpeesi - miten visuaalisuudella voidaan lisätä myyntiä juuri sinun yrityksessäsi? Ideoita löytyy varmasti ja toivottavasti voin auttaa.
60 min konsultaatiossa, joka on nyt vain 60 € +alv, Voimme myös vaikka ideoida somen visuaalisuutta
Nykyisen yrityksesi sivustosi visuaalisuuden analysointi (WebAudit) voi tuoda kullanarvoista tietoa ja muuttaa myyntisi suunnan.
Nykyiset sivusi voidaan myös siirtää helpommalle alustalle visuaalisuuden päivityksen kerta.
Annan halutessasi tarkan ja edullisen tarjouksen verkkosivuista tai muusta visuaalisuudesta.
